Logo

U jednome osvrtu na vaš rad nazvao sam Vas Kraljicom instrumenata. Za one koji Vas manje poznaju a takvih je sve manje, što bi ste rekli ukratko o sebi na pitanje: Tko je Tea Kulaš?

-Orgulje se popularno nazivaju kraljica instrumenata, a ja sam umjetnica koju je taj instrument osvojio. Glazbenica sam, magistra umjetnosti s brojnim interesima, između ostalog za gotovo sve vidove umjetnosti. To me dovelo i do osnutka interdisciplinarnog orguljskog "Zadar Organ Festivala", unikatnog, prvog orguljaškog festivala na zadarskom području te jedinog festivala ovakvoga tipa u Hrvatskoj i okolici. Uz koncerte, festival uključuje edukativnu, također interdisciplinarnu komponentu pod nazivom "Kreativne radionice za djecu i mlade". Volim dijeliti svoju strast prema umjetnostima i životu s drugima, inspirirati ih i podupirati na njihovim životnim putevima. 

Orguljaški festival jedan je od povoda ovome razgovoru. – Ideja se u meni razvija već nekoliko godina, djelomično kroz studije muzikologije i orgulja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i studij orgulja u Grazu, a djelomično kroz rad s obitelji Pogorelić na PagArtFestivalu. Želja mi je bila publici ponuditi nove, drugačije sadržaje, upotpuniti kulturnu i turističku ponudu Zadra, te široj masi približiti svoj instrument. – rekli ste u jednome svom intervjuu. Koliko ste zadovoljni realizacijom ideje?

-Jako sam zadovoljna realizacijom ideje, festival je privukao brojne veoma kreativne ljude, svi umjetnici koji su nastupili na prošlogodišnjem izdanju su oduševljeni gostoprimstvom, gradom, orguljama, koncepcijom i organizacijom Zadar Organ Festivala... Uz brojne riječi hvale, svi se nadaju nekoj novoj prilici da Zadru poklone dio sebe kroz svoju umjetnost. Kao što ste i rekli, pazi se na svaki detalj, svakom gostu umjetniku se maksimalno posvetim, upoznam ga sa svim sadržajima našega grada – gastronomskim, povijesnim i drugim – a nakon koncerta za uspomenu na Zadar sa sobom ponesu lokalne proizvode. Primjerice, prošle godine sam sve umjetnike darivala unikatnim keramičkim zvonima koja je izradio i poklonio nam gospodin Miguel Juan Vilhar, inače zaljubljenik u orguljsku glazbu, a oslikali su ih zadarski slikari. Uz to, gosti su sa sobom ponijeli i vrećice lavande iz mog dvorišta koje su sa stilom upakirale moja baka i mama, uz tradicionalni zadarski liker Maraschino. Ove godine je ponovno ostvarena suradnja s tvornicom Maraska, a naše ideje su se svidjele i Muzeju antičkog stakla koji se pridružio ovoj lijepoj, veoma osobnoj i jedinstvenoj priči.

Iz dana u dan se planiraju nove suradnje, čak nekoliko godina unaprijed, ideje se gomilaju i razvijaju na prekrasne načine. Svaka planirana suradnja je posebna i posve drugačija od onoga što su ljudi naviknuti vidjeti i čuti pod etiketom orguljskog koncerta.

Osobno sam zadivljen Vašom energijom, poduzetničkim duhom, borbenošću koja se ne sreće baš svaki dan na ovim prostorima. Oko svega ste angažirani, oko svakoga detalja. Je li napokon „Grad“ stao iza Vas, oživio obećanja, ili ste toj organizacijskoj ideji, njenoj realizaciji prepušteni sami. Po onoj narodnoj snađi se…

-Hvala Vam! Kad se radi sa strašću, pronađe se način da se i najizazovnijoj situaciji odgovori rješenjem. To dakako zahtijeva veliku količinu improvizacije, fleksibilnosti, protočnosti, jasne ideje o cilju, ali istovremeno i ne vezivanja za određeni put i način kojim se dolazi do njega. Već sam se mnogo puta uvjerila da se, čak i kad se pojavi naizgled nerješivi problem, iza ugla nalazi još nešto bolje, što do tada nisam mogla niti zamisliti. Kad se suočim s organizacijskim ili bilo kojim drugim izazovom, koncentriram se na pozitivne aspekte te situacije i djelujem iz ljubavi prema onome što radim, pa se sve kockice nevjerojatnom brzinom poslože u novu, zadivljujuću i uzbudljiviju sliku.

Grad je podržao ovogodišnje izdanje festivala, no financijske potrebe uvelike premašuju iznose tih potpora, pa realizaciju ovog velikog projekta kojeg sačinjavaju gostovanja sjajnih umjetnika s veoma interesantnim, nesvakidašnjim i čak jedinstvenim programima uvelike potpomažu brojni pojedinci koji su prepoznali kvalitetu i ljepotu ove zadarske priče te ju nesebično podržavaju na brojne, njima raspoložive načine. Veliku potporu mi pruža i moja obitelj i najbliži prijatelji koji uskaču sa svim svojim talentima, sposobnostima i raspoloživim vremenom.

Ne bih zbog Vas prozivao… ima se što reći i na tom tragu. Iz osobnoga iskustva znam da što je put teži, radost je veća. Do kud se došlo s ovogodišnjim festivalom…

-Da, put nikako nije lagan, ali me doveo do brojnih novih, prekrasnih poznanstava i prijateljstava do kojih nikad ne bi došlo da je sve išlo onako kako zapravo ovakav projekt zaslužuje. Kao što sam rekla, svaka teška situacija donese u konačnici neku lijepu priču i neočekivani ishod koji mi na kraju dana, bez obzira na težak put i neizvjesnost, ipak stavi osmijeh na lice i u meni probudi neograničenu lavinu zahvalnosti i sreće.

Ovogodišnji festival započeo je interdisciplinarnim radionicama za djecu i mlade, ove godine obogaćenom radionicom dokumentarnog i eksperimentalnog filma pod vodstvom Tome Zidića, osnivača i umjetničkog ravnatelja festivala kratkometražnog filma pod nazivom „Diverzije“. Uz filmsku, ponovno smo upriličili i glazbene radionice, odnosno individualne satove orgulje i komorne glazbe koje vodim s kolegicom Danielom Perković iz Rijeke, a likovne radionice i ove godine potpisuje Irena Baković Marušić. Možemo se pohvaliti velikim interesom polaznika, ogromnom količinom entuzijazma, kreativnosti i inspiracije kojoj će svi zainteresirani moći posvjedočiti 22. kolovoza u crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije na Belafuži te 23. kolovoza na ljetnoj pozornici Kino Zone Zadar gdje će se prikazati novonastali filmovi iznimno talentiranih mladih filmskih autora. Koncertni dio Zadar Organ Festivala započet će 2. rujna u crkvi sv. Mihovila, gdje će nastupiti dvojica renomiranih austrijskih umjetnika na orguljama i saksofonu.. Nakon tog koncerata uslijedit će niz od četiri zanimljiva programa planiranih za predivan prostor katedrale sv. Stošije. Dva programa uključit će književni aspekt, naraciju, a jedan od njih će ispričati i priču iz zadarske povijesti. Imena koja će publika imati priliku slušati su Klaus Kuchling, Hannes Kawrza, Enes Vejzović, Aleksej Vilegžanin, Ante Knešaurek, Vinko Radovčić, kao i Zadarski kvartet klarineta s kojim ću publici predstaviti neke od baroknih bisera.

(- Brojni izazovi su uvijek prisutni, no, na kraju ih nadjača entuzijazam, pozitiva i ljubav prema onome što radim. Međutim, budući da se radi o prvoj godini velikog projekta, financijska situacija nije idealna, pa se nadam da će odgovorni ljudi u gradu prepoznati vrijednost ovog festivala i da ćemo i taj financijski dio na kraju savladati.) – T. K.

Jesu li „odgovorni ljudi“ napokon prepoznali značaj i vrijednost festivala, pa pročelnica kulture grada Zadra iz te je „branše“?

-Pročelnica kulture je od samog početka srdačno podržala moju inicijativu, no izgleda da ipak treba vremena da festival potvrdi svoju vrijednost, koja je u ovom slučaju neupitna, pa da i financijska potpora poprati stvarne potrebe realizacije.

Koja je glavna ideja, ideja nositeljica festivala?

-Glavna ideja je popularizirati instrument, prikazati ga u pravom svjetlu, od umjetnika koji se „skriva“ na koru načiniti virtuoza vidljivog svima, zainteresirati publiku i mlade za ovaj instrument, približiti orguljaše, orguljsku i druge umjetnosti većem broju ljudi i kulturno obogatiti naš grad svježim i osebujnim idejama.

Uz redoviti program orguljaških koncerata u kombinaciji s drugim instrumentima i pjevačima, program ZOF-a uključuje i interdisciplinarne i multimedijalne performanse koji se bave promoviranjem Zadra, suvremenih tendencija u umjetnosti, preispitivanjem tradicionalnih okvira u pristupu i doživljaju orgulja i umjetnosti uopće, rušenjem brojnih stereotipa vezanih za orgulje, širenjem percepcije o izražajnim mogućnostima instrumenta te poticanjem slobodnog i kreativnog izražavanja. U svoju slojevitu strukturu integrira i povijest Zadra i njegova disanja kroz stoljeća te podiže vrijednost nedovoljno poznatih i nepravedno zanemarivanih zadarskih instrumenata.

Često ističete vezano za orgulje: Jedan od stereotipa svakako je onaj koji instrument prepoznaje kao isključivo crkveni, premda on nije ni crkveno iznašašće, a niti europska tvorevina. Ipak, činjenica da su orgulje danas fizički najprisutnije u crkvenim prostorima, te da većina ljudi s njima dolazi u doticaj samo prilikom misnih slavlja, ne pomaže generalnoj percepciji instrumenta kao koncertnog. Iz tog razloga, Festival je uključio i edukacijske kreativne, također interdisciplinarne, radionice za djecu i mlade u kojima se velikom broju zainteresiranih približila bogata povijest orgulja koju možemo pratiti od 3. stoljeća prije Krista, i gotovo bezbrojne mogućnosti instrumenta. Kroz plesne, likovne i glazbene radionice zajedno smo otkrivali kako umjetnosti mogu uzajamno inspirirati, a prezentacija našega rada organizirana je za publiku u katedrali sv. Stošije. Vjerujete li kako će ovaj Festival uz toliko toga drugoga dati i onaj drugi prijeko potrebni kut gledanja na ovaj instrument?

-Već na prvom izdanju odaziv publike je bio veći od svih naših očekivanja. Reakcije posjetitelja su bile veoma pozitivne i premda su Zadrani i njihovi gosti već imali nekoliko prilika slušati orgulje u koncertnom ruhu, svestranost i brojne mogućnosti instrumenta koje smo dosad prezentirali iznenadili su ih i istovremeno oduševili. Svi su naglasili kako im se slika o orguljama gotovo u potpunosti promijenila i to na pozitivno, a prepoznali su i koliko je truda, ljubavi i vremena uloženo u ovaj projekt. Za razliku od većine drugih orguljskih festivala, gostima umjetnicima predlažem projekte i zajedno razvijamo ideju, spajam ih s drugim, talentiranim umjetnicima koje do tad možda nisu niti poznavali. Drugim riječima, ne dolaze ovdje s gotovim programom koji su predstavili već nebrojeno puta već je i za njih gostovanje novo, drugačije te veoma posebno i uzbudljivo. Svaki koncert je jedinstven, ostvaruju se zanimljive i neobične kombinacije i time i naš instrument dobiva veću pozornost, zasluženi sjaj i poprima posve druge karakteristike.

Ne mogu vjerovati da do Turističke zajednice grada Zadra ne dopiru Vaše riječi: - Uz izuzetne uvjete koje grad Zadar posjeduje, kao i vrijednu povijest vezanu uz orgulje, osnutak ovakvog festivala izvanredno je pojačanje i osvjetljavanje naše orguljske te koncertantne djelatnosti. Ovakav jedinstveni, sveobuhvatni i široki pristup već prvim izdanjem teži pronaći svoje mjesto među velikim svjetskim festivalima klasične glazbe, te time pomoći podizanju umjetničkog ugleda našeg antičkog grada. – ja bih dodao još, grada među 15 najstarijih gradova. Je li se što promijenilo vezano za Turističku zajednicu Grada?

-Turistička zajednica Grada Zadra je već prošle godine prepoznala kvalitetu projekta, no djelovali su i podržali festival sukladno njihovim tadašnjim mogućnostima. Ove godine su povećali financijsku potporu koju su nažalost prije par mjeseci svima povukli zbog predviđene loše turističke sezone. Situacija ipak nije tako loša kako je u nekom trenutku izgledala, pa se nadam da će ove godine ipak podržati festival na neki način. Vjerujem da će situacija sljedeće godine biti puno, puno bolja.

Namjesto završnog pitanja, poziv.

-Pozivam sve ljubitelje orguljske umjetnosti da nam se pridruže na našim ovogodišnjim koncertima i podrže ovu vrijednu inicijativu. Također, pozivam i skeptike i oni koji misle da nisu ljubitelji orguljske umjetnosti – obećajem vam da će vam se mišljenje o orguljama posve promijeniti i vrlo je moguće da ćete postati jedan od naših redovitih posjetitelja. Popratite nas i na našim društvenim mrežama gdje redovito izvještavamo i najavljujemo naše sljedeće događaje.

 

Nikola Šimić Tonin

Template Design © Joomla Templates | GavickPro. All rights reserved.