Ante Barišić: Kripto umjetnost je digitalna umjetnost koja se odnosi na Blockchain tehnologiju
Ante Barišić, suvremeni je hrvatski likovni umjetnik,slikar,istraživač mnogobrojnih mogućnosti što ih pruža moderna tehnologija,likovni inovator. U posljednje vrijeme fokusiran je na crypto art.
Što je uopće crypto art?
-To je pitanje svih pitanja. Crypto art je događaj ravan velikom prasku kad je umjetnost u pitanju. Nikada u povijesti ljudskoga roda nije došlo do tako revolucionarnog pomaka u razvoju umjetnosti. Kripto umjetnost je digitalna umjetnost koja se odnosi na Blockchain tehnologiju. U ovom informacijskom dobu u kojem tehnologija neprestano napreduje, digitalni umjetnici pronalaze nove načine prikazivanja i prodaje svojih radova. Blockchain tehnologija omogućuje potrošačima da kupuju, prodaju i trguju umjetninama kao da su fizička. Prednost koja je proizašla iz kripto umjetnosti je sposobnost umjetnika da budu kreativni bez granica. Kripto umjetnost je bez ikakve sumnje nova era digitalne umjetnosti, djeluje tako futuristički. Važno je napomenuti, kripto umjetnost može se provjeriti pomoću NFT-a (nezamjenjivi token). NFT je token koji predstavlja jedinstveni ID povezan s komadom kripto umjetnosti i ne može se replicirati. Koristi se za provjeru vlasništva nad tim umjetničkim djelom te kao dokaz o autorstvu. Kripto umjetnost je zapravo zaštićena digitalna umjetnost. Pojam 'crypto' potječe od grčke riječi kryptos, što znači skriven a temelji se na Kriptografiji.
Možete li pobliže opisati NFT?
-Ja sam već dobrih 10 godina zaokupljen slikarstvom novih medija. Cijelo to vrijeme je bilo pitanje kako ostvariti zaštitu izvornih digitalnih radova. Razvijeni su mnogi postupci zaštite prema uzoru na tradicionalnu umjetnost. Ali tek pojavom nove tehnologije Ethereum blockchaina i NFT-a mogu reći da je stvorena sigurna podloga za budućnost ove vrste umjetnosti. Bilo je za očekivati da će veliki sponzori rado podržati njima bliske digitalne umjetnosti, bilo da se radi o muzici, igrama, video zapisu ili likovnoj umjetnosti.
Dovoljno je pogledati što su o tom novom fenomenu napisali New York Times, Guardijan, Observer, Forbes i mnogi drugi. Pa ako tome pridodam da je na aukciji jedna datoteka u JPEG formatu (kolaž) postigla cijenu od nevjerojatnih 69,3 milijuna dolara i zauzela treće mjesto najskuplje prodanog likovnog djela živućeg autora, NFT je dokazana stvarnost.
Obzirom da se ja bavim digitalnim slikarstvom mogu protumačiti NFT kao digitalni zapis slike pohranjen i zaštićen zauvijek kao dio Ethereum blockchaina sa svim potrebnim informacijama. Tako zaštićena slika u obliku NFT ima svoju vrijednost i može se kupovati i prodavati kao i fizička umjetnost prema zakonima tržišta. I ako su NFT-ovi donijeli milijunsku zaradu 'suvremenim umjetnicima' i ulagačima u digitalnu umjetnost, za mene osobno je presudno da na taj način mogu zaštititi sve radove i ostaviti ih u naslijeđe mlađim naraštajima.
Dio ove zanimljive priče čine platforme. Koja je njihova uloga?
-Blockchain tehnologija i NFT nude savršenu priliku umjetnicima i kreatorima da dobiju financijsku naknadu za svoje radove.
Umjetnici više ne ovise o aukcijskim kućama ili galerijama za prodaju svojih umjetničkih djela. Naprotiv, umjetnik može prodati svoj rad kupcu u obliku NFT-a te postići puno bolji udio u dobiti. NFT-ovi također uključuju tantijeme koji izvornom kreatoru daju pravo na određeni postotak naknadne prodaje umjetničkog djela.
S druge strane kolekcionari su zainteresirani za pronalaženje vrhunskog NFT tržišta kako bi pokrenuli vlastitu kolekciju ili samo kupili NFT.
I sad dolazimo na to što je uloga platforme. NFT platforme igraju ključnu ulogu u premošćivanju jaza između kupaca i prodavača. One omogućuju umjetnicima da stave svoja NFT umjetnička djela na prodaju a kupcima i kolekcionarima da ih kupe i dalje prodaju.
Koliko je crypto umjetnost, umjetnost?
-Autentičnost fizičkih umjetničkih djela može se dokazati na različite načine, na primjer, ispitivanjem potpisa umjetnika ili primanjem potvrda o autentičnosti. U slučaju kripto umjetnosti koriste se različite metode. Provjera autentičnosti i dokaz vlasništva temelje se na nepromjenjivim tokenima(NTF). Oni su jedinstvena digitalna sredstva koja su pohranjena u blockchainu . NFT-ovi se ne mogu reproducirati. Nisu međusobno zamjenjivi, ali ih je moguće kupiti kriptovalutama. Jednom kada se digitalno umjetničko djelo učita na blockchain u obliku NFT-a, postat će jedinstveno umjetničko djelo, jer će uvijek biti moguće odrediti izvornu datoteku čak i ako se njezine kopije dijele na neodređeno vrijeme na webu.
Neke od osobina kripto umjetnosti:
- Umjetnine se mogu stvarati, izdavati, kupovati i prodavati digitalno.
- Umjetnici sudjeluju iz cijelog svijeta, tako da je to uistinu globalni umjetnički pokret.
- Svi se potiču na sudjelovanje bez obzira na vještine, obuku, klasu, spol, rasu, dob, vjeru itd.
- Alati i smjernice osmišljene su za smanjenje kontrole posrednika i povećanje autonomije umjetnika.
- Umjetnici mogu stvarati i prodavati umjetnost dok ostaju anonimni
- Crypto Art je često doslovno manje cijenjen zbog njihove sposobnosti brzog širenja.
- Kripto umjetnici se često igraju referencama na ključne događaje i ličnosti unutar kripto valute i blockchain kulture.
- Blockchain platforme često uzimaju malo ili nikakvu proviziju od umjetnika. Umjetnici su često plaćeni za svaku buduću prodaju jednog djela.
- Budući da je Crypto Art otvoren za svakoga, procjene tradicionalnim umjetničkim vrijednostima i standardima ne funkcionira u području NFT-a.
Koliko ste Vi uronili u ovaj svijet?
-Ja sam već 10 godina vrlo aktivan u digitalnom slikarstvu kao inovator. Moja namjera je bila i ostaje jasna; ispitati mogućnosti digitalnih alata i medija u ostvarenju likovnih djela u fizičkom obliku. Pri tome ne biram sredstva i nemam ograničenja kako analogne tako i digitalne matrice. Moji dosadašnji radovi su neka vrsta 'hibrida' na što sam veoma ponosan. Ako me pitate što mislim o NFT-u koji je prodan za 69.3 milijuna dolara, mogu vam reći svoje subjektivno mišljenje; zaprepašten sam. Ipak ide mi na ruku ova nova tehnologija da zaštitim sve moje radove putem kovanja NFT-a. Tako ću ih moći ostaviti u naslijeđe, kako sam već ranije rekao. Ja sam upravo u toku ispitivanje platformi i sigurno je da ću ako me zdravlje posluži postaviti skoro sve moje radove u obliku NFT-ova. Što se prodaje tiče nisam baš neki optimista, jer i tu vlada ona 'tko je bliže oltaru, bolje misu čuje'.
Kako vidite budućnost crypto umjetnosti?
-Sjajnu. Ovo što se sada događa je jedan prelazni period koji se još mora usavršiti u što nema dvojbe. Ovo je veliki korak i ništa ga ne može zaustaviti. Mislim da je pogrešno vući komparaciju dosadašnje tradicionalne i priznate umjetnosti sa novim digitalnim vremenom i naraštajima. Ne možemo zanemariti činjenicu da se mladi ljudi 'rađaju' s pametnim telefonom u ruci i naravno da se njihov svijet tako oblikuje. On je sve bliži kripto umjetnosti nego tradicionalnoj verziji. Ipak mislim da će i jedni i drugi i dalje imati svoje obožavatelje.
Koliko je uopće crypto umjetnost relevantna u današnjem svijetu?
-Nedavno sam pročitao da je (FAEI) u Ženevi naveo da je više od 50% umjetničkih djela koje je ispitao bilo krivotvoreno ili da nije pripisano pravom umjetniku. Blockchain bi to mogao promijeniti. Kao javni, decentralizirani popis zapisa koji su povezani i zaštićeni pomoću kriptografije, ključna značajka blockchaina je njegova fragmentirana priroda. Istodobno smješteni na milijunima računala, ne postoji centralizirana verzija informacija kojoj haker može pristupiti ili ih oštetiti. Stoga se trenutno vjeruje da je blockchain najsigurniji način prijenosa digitalnih podataka. Tijekom ovogodišnje Codex Art Auction, ekskluzivna izdanja prodana su na aukciji za čak 140.000 USD, privlačeći novu klasu kolekcionara – onu koju možda manje privlače konvencionalniji oblici umjetnosti. Ovo bi mogao biti odgovor na vaše pitanje.
Spominjete aukcije.
-Skoro sve NFT platforme daju mogućnost prodaje digitalnih djela na način fiksne cijene ili na aukciju. Ja sam na platformu Mintable postavio nekoliko probnih radova. Neke od njih sam postavio kao fiksnu cijenu a druge na aukciju od 7 dana. Naravno da svaki umjetnik sada pomalo sanjari da bi se netko mogao zaletjeti i ponuditi bolju cijenu nego i sam autor misli sa toliko vrijedi. Sve je tako mistično i relativno. Ipak, nada umire zadnja.
Miroslav Pelikan